Δημόσιες Συμβάσεις (άρθρο εφημερίδας "Αυγή")


Σε συντελεστή της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, μηχανισμό στήριξης των ΜμΕ, εργαλείο εξυγίανσης του δημόσιου βίου και στήριξης της υγιούς επιχειρηματικότητας, θα μπορούσαν να μετατραπούν κάλλιστα οι δημόσιες συμβάσεις με τη διαμόρφωση και υλοποίηση ενός συνεκτικού στρατηγικού σχεδίου που θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το 2017.

Λογικό, αν σκεφτεί κανείς πως τα χρήματα που δαπανά ετησίως το κράτος για τις δημόσιες συμβάσεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του υπουργείου Οικονομίας, ανέρχεται στα 18,5 δισ. ευρώ, με βάση τα στοιχεία του 2014, συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων έργων που θα ενταχθούν στο ηλεκτρονικό σύστημα στο τέλος Απριλίου του 2017.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου το υπουργείο Οικονομίας και δη η Γενική Γραμματεία Εμπορίου βρίσκεται στη διαμόρφωση και υλοποίηση ενός συνεκτικού στρατηγικού σχεδίου που αναπτύσσεται σε τρεις άξονες - πυλώνες με πρώτον τη διαμόρφωση του νέου λειτουργικού περιβάλλοντος για τις κρατικές προμήθειες.


Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή μέσα στον Φεβρουάριο, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός του μήνα και σε εφαρμογή από την 1η Μαρτίου του 2016, φέρνει μια καινοτομία: θα δίνει τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με μικρές οφειλές στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Αυτό ανέφερε μεταξύ των άλλων χθες ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και του Προστασίας Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ). Απώτερος στόχος, όπως είπε, είναι η χώρα να αποκτήσει ενιαίο πλαίσιο και προδιαγραφές για τους κρατικούς διαγωνισμούς (προϊόντα, υπηρεσίες, δημόσια έργα), που θα καθορίζει τους κανόνες διενέργειας των συμβάσεων.

Τέρμα στη διαπλοκή και στο σύστημα των κρατικοδίαιτων εταιρειών

Όπως ανέφερε ο ίδιος, «στο τέλος του 2017 θα έχουμε έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο λειτουργίας για το σύστημα δημόσιων προμηθειών σε σχέση με το σημερινό, οι σκοτεινές ζώνες του οποίου ενισχύουν τη διαπλοκή επιχειρηματικών συμφερόντων και εκτρέφουν ένα σύστημα κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών με μοναδικό πελάτη το κράτος, ενώ χιλιάδες άλλες εταιρείες αποκλείονται».

Το νέο θεσμικό πλαίσιο, σύμφωνα με την ηγεσία αλλά και τα στελέχη του υπουργείου Οικονομίας, αποτελεί ανάγκη για να αντιμετωπιστούν τα κακώς κείμενα του ισχύοντος συστήματος προς όφελος της οικονομίας και των παραγωγικών δυνάμεων. Και αυτό διότι η μέχρι σήμερα εμπειρία έδειξε ότι το Δημόσιο συνήθως αγοράζει ακριβά προϊόντα και υπηρεσίες εξαιτίας ενός πολυδαίδαλου νομοθετικού συστήματος, το οποίο έδινε τη δυνατότητα μόνο σε λίγους να συμμετέχουν στις διαδικασίες.

Όπως σημείωσε ο κ. Παπαδεράκης, δημιουργείται ένα νέο σύστημα που θα μοιάζει με τη «Διαύγεια» και θα είναι η "Διαύγεια των συμβάσεων", καθώς θα προβλέπεται η υποχρεωτικότητα δημοσίευσης όλων των στοιχείων «για να γίνεται και κοινωνικός έλεγχος της διαδικασίας».

Τρεις εθνικές αρχές προμηθειών

Όσο για την αρχιτεκτονική του συστήματος, αυτή θα στηρίζεται πλέον σε τρεις εθνικές αρχές προμηθειών: μία για τα αγαθά και τις υπηρεσίες, μία για τον τομέα της υγείας και μια τρίτη για τα δημόσια έργα. Σε κάθε εθνική αρχή θα ανήκουν οι κεντρικές αρχές αγορών και οι αναθέτουσες αρχές, οι οποίες στόχος είναι να περιοριστούν στις 800 - 1.000 από 5.000 που είναι σήμερα.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, θα δημιουργηθούν επίσης ανεξάρτητες αρχές εξωδικαστικής αντιμετώπισης προσφυγών, δηλαδή εξωδικαστικοί μηχανισμοί που διαμορφώνει το υπουργείο Δικαιοσύνης ώστε να αντιμετωπίζονται οι προδικαστικές προσφυγές και να προχωρούν γρηγορότερα οι διαδικασίες των διαγωνισμών.

Τρεις πυλώνες και ενοποίηση του κανονιστικού πλαισίου

Το σχέδιο για τις κρατικές προμήθειες στηρίζεται σε τρεις πυλώνες:

* Ο πρώτος πυλώνας αφορά τη διαμόρφωση ενός νέου λειτουργικού περιβάλλοντος για τις κρατικές αγορές.
* Ο δεύτερος πυλώνας αφορά τη δημιουργία αξιόπιστων μηχανισμών σχεδιασμού και εκτέλεσης των κρατικών αγορών.
* Ο τρίτος πυλώνας αφορά την ανάπτυξη των δομών υποστήριξης, τεκμηρίωσης και αξιολόγησης του συστήματος.

Ειδικότερα προβλέπονται:

1. Η ενοποίηση του κανονιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων.

2. Η υποχρεωτική διαίρεση των διαγωνισμών με διάφορα κριτήρια, π.χ. γεωγραφικά, ώστε να διευκολυνθεί η συμμετοχή περισσότερων επιχειρήσεων.

3. Η απλοποίηση διαδικασιών υποβολής με ελάχιστα πιστοποιητικά και εκ των υστέρων κατάθεση.

4. Η μείωση των προθεσμιών υποβολής προσφορών από τις 52 ημέρες σε 35 με δυνατότητα περαιτέρω μείωσης σε 30 ή 15 αν υπάρχει προδημοσίευση διαγωνισμού.

5. Η δημιουργία νέων μορφών προμηθειών, όπως οι συμφωνίες πλαίσιο τετραετούς διάρκειας για συχνά χρησιμοποιούμενες υπηρεσίες του Δημοσίου, οι πράσινες συμβάσεις, οι κοινωνικές συμβάσεις κ.λπ.

Αξίζει τέλος να αναφέρουμε πως μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων, το οποίο λειτουργεί μερικώς από το 2014, έχουν πραγματοποιηθεί 5.600 ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί αξίας 2,05 δισ. ευρώ, έχουν κατατεθεί 13.100 ηλεκτρονικές προσφορές, έχουν εγγραφεί 8.728 επιχειρήσεις και έχουν γίνει 1,5 εκατ. αναρτήσεις.
πηγή: Αυγή